2019. január 1., kedd

Gyakran Intézett Kérdések

Boldog új évet kívánok minden olvasómnak! Ezúttal egy már régen beígért adósságomat törlesztem a gyakran intézett kérdések/megjegyzések megválaszolásával. Ugyan nincs sok kérdés/megjegyzés, de azokat próbáltam minél kimerítőbben megválaszolni.


K.: Ha ennyire zavar / ennyi bajod van a sorozattal, akkor minek nézed?

V.: Ezt a kérdést már nem egyszer kaptam meg és végső soron a jogosnak is tartom. Erre több válaszom is van, az egyik, hogy, mivel (nyilvánvalóan) ez az egyik kedvenc történelmi korszakom, így az nagyon érdekel, hogy hogyan adaptálják TV sorozatként. Persze, világos, hogy ez már csak azért sem egy kimerítő válasz, mert volt már olyan, ugyanebben a korszakban játszódó sorozat, aminek a követését pont azért hagytam abba, mert túlságosan zavart hogy a szereplők ruhái vagy a díszletek gyakran köszönőviszonyban sincsenek azzal ami a valós történelmi korszakban volt. Ez a sorozat bizony a BBC ‘The Last Kingdom’-ja, ami Bernard Cornwell Angolszász históriák c. regénysorozata alapján készült. Ebben a tekintetben talán még súlyosabb is a helyzet, mint a Vikingek esetében, hisz Cornwell e könyvek megírásánál komoly kutatómunkát végzett, hogy egy tényleg autentikus és (nem mellesleg) jó történelmi regénysorozatot írjon. Ugyan én még nem jutottam el odáig, hogy a regényeket elolvassam, de részben azért, mert könyv formátumban is megtapasztalható a történet, hagytam abba kb. 3 rész után a TV adaptáció követését. (Last Kingdom első részének történelmi hitelességi elemzéséről egyébként a már korábban említett Lindybeige nevű youtuber, csinált egy nagyon jó és szórakoztató videót, aki tud angolul annak mindenképp ajánlom, link alul.)

Egy szó mint száz, a Vikingeket már csak azért nézem, hogy utána megírjam és megosszam róla a meglátásaimat, gondolataimat. Ha én ebbe nem kezdtem volna bele, akkor szerintem úgy a harmadik évad magasságában már feladtam volna a sorozat nézését, mert véleményem szerint  - már történet szempontjából sem - olyan jó, mint amennyire annak tartják sokan.


K.: Ez nem egy dokumentumfilm, hanem egy TV játékfilm sorozat, nem szabad/ nem érdemes a történelmi hitelességét vizsgálni.

V.: Valóban, és ezzel teljesen egyetértek… ami a felvetés első részét illeti. Egy játékfilm sosem lesz teljesen olyan mint a valóság, hiszen az korántsem lenne annyira izgalmas. Elég ha csak belegondolunk más, akár modern korban játszódó sorozatokba vagy filmekbe, pl. nyílvánvalóan (nagy általánosságban) a motorosbandák élete koránt sincs tele annyi drámával és bűncselekménnyel, mint amennyit a Sons of Anarchy (Kemény Motorosok) hét évadába belepakoltak, de sokkal kevesebben lennének arra kíváncsiak, ahogy a közlekedési szabályokat betartva róják az utakat vagy biliárdoznak esténként a krimóban. DE! Semmi sem szab gátat annak, hogy egy-egy sorozat vagy film készői törekedjenek a valóságszerűségre, hisz minél inkább autentikusabb és minél inkább hihetőbb egy film, mind kinézetre, mind cselekményre, annál jobban tudják a nézők beleélni magukat. A történelmi korszakokban játszótó filmeknél ezt a szempontot sajnos nagyon gyakran hajlamosak a készítők elsumákolni, hiszen úgy állnak hozzá, hogy a nézők nagy része nem rendelkezik olyan átfogó történelmi ismeretekkel, ami alapján ki tudják szúrni hogy egy adott felszerelési elem nem volt még abban a korban használatban, vagy egy történelmi személy nem tartózkodhatott ott és akkor, ahol bemutatják. Igaz, manapság már szinte minden történelmi sorozatnál vagy filmnél a stáblistában jelen van egy ‘történész konzulens’ avagy egy olyan szakember, aki jól ismeri a korszakot és akihez tanácsokért fordulhatnak az adott témában, de sokszor nevük csak a marketing miatt tűnik fel és igazából nagyon kevés tanácsát/meglátását fogadják meg. Ilyen volt pl. Ridley Scott Gladiátorja is, ahol a kész film után a történész konzulens konkrétan kérte, hogy vegyék ki a nevét a stáblistából. Ettől függetlenül a közelmúltban készült pár olyan mű, ami kifejezetten törekedett arra, hogy hitelesen bemutassák az adott korszakokat és a történelmi eseményeket is hűen kövessék, nem pedig feláldozzák azokat a sztori oltárán. Ilyenek pl. az HBO Róma sorozata, valamint a 2018 novemberében a Netflix által kiadott Outlaw King, mely a korai 14. század Skóciájába repít vissza.

Érdemes azt a szempontot is figyelembe venni, hogy nagyon sok ember számára a történelmi film az első számú találkozási módja a régmúlt korszakokkal, hisz egyszerre sokkal kényelmesebb, mint felkeresni egy múzeumot és sokkal emészthetőbb, mint elolvasni egy történelemkönyvet vagy akár egy még szárazabb szakirodalmat, így ebből a megközelítésből is jó lenne az autentikusságra odafigyelni.

A Vikingeknél a történelmi hitelesség kifogásolását azért tartom különösen megalapozottnak, hiszen a promóció során nem egyszer hangsúlyozzák ki, hogy ez egy történelmileg hiteles sorozat. A Vikingek készítője, Michael Hirst ezt több interjúban kihangsúlyozza és nem egyszer ‘fényezi’ magát olyan (népszerűbb) sorozatok tükrében, mint a Trónok Harca, hogy ők nem fantasy-t csinálnak, hanem egy történelmi sorozatot. Néhány idézet:


“Korábban is forgatott történelmi alapokon nyugvó sorozatokat, például a Tudorokat vagy a Camelotot, a Vikingek viszont a History Channelnek készült. Nem érezte, hogy nagyobb a nyomás a stábon, hogy még jobban oda kel figyelni a történelmi hitelességre mint korábban?



Fantasztikus lehetőségnek láttam, hiszen pont azért, mert a csatorna neve History Channel (kb. Történelmi csatorna) a nézők úgy ülnek le a sorozat elé, hogy elvárják a nagyobb fokú pontosságot, azt, hogy alapos kutató munka előzze meg a forgatást. És ez valójában így is történt - minden forgatókönyvemet hosszú kutatómunka előzte meg.”


“A Vikingek, büszkén állítom, történelmi tényeken alapul, amit mi sem támaszt alá jobban, mint az, hogy a terület kutatói közül rengetegen gratuláltak nekünk, köztük a Harvard skandináv tudományok tanszékének vezető professzora is. Ő egyébként azt mondta, hogy ez az első alkalom, hogy valaki komolyan vette ősei kultúráját, és ezért nagyon hálás nekünk. Svéd származású, mellesleg.” (Megjegyzés: Hirst ezt ebben az interjúban is megemlíti: https://creativescreenwriting.com/vikings/ A gond ezzel, hogy a Harvard Skandináv Tanulmányok intézete nyelvészettel foglalkozik. Attól hogy valaki nyelvész, folyékonyan beszél óészakiul és sagákat fordít még nem jelenti azt, hogy ért ahhoz amit elsősorban a régészet tud kideríteni, pl. hogy mit hordtak a korszakban az emberek vagy milyen házakban laktak. Ugyanúgy én sem tudtam megítélni, hogy amit egy-egy jelenet erejéig beszélnek saját nyelvükön sorozatban a vikingek az hiteles óészaki e.)

(Az Index.hu 2013-as interjúja Michael Hirsttel. Link: https://index.hu/kultur/2013/09/12/nem_csinibabakat_kerestek_a_vikingekhez/ )


“I don’t have a fictional story that I just add historical details to.”

(Ford.: “Nem egy (szimplán) kitalált történetem van, amihez csupán hozzáteszem a történelmi részleteket.”)

“And although I can take these characters for a walk, I never leave their historical reality behind.“

(Ford.: “És ugyan elvihetem ezeket a szereplőket egy sétára, sosem hagyom hátra a történelmi valóságukat.”)

“And as I said, I have a historical consultant who has many degrees, is extremely bright, and you know, every department at the studio – the costumes, or the production design – all those departments themselves will do a great deal of research, and work on the period, and the details, and it’s fantastically creative and exciting, finding out what people have found out, and what we are doing.”

(Ford.: “És ahogy mondtam, van egy sok végzettséggel rendelkező történész konzulensem, rendkívül okos, és tudod, minden osztály a stúdión belül - a kosztümösök vagy a díszletesek - mindegyik osztály maga nagymértékű kutatói munkát végez a korszakkal kapcsolatban, vagy az egyes részletek tekintetében, illetve elképesztően kreatív és izgalmas kideríteni, hogy ők mire jutottak és hogy összességében mit csinálunk.”)

(Medievalists.net 2015-ös interjúja Michael Hirsttel. Link: http://www.medievalists.net/2015/02/qa-michael-hirst-creator-writer-vikings/ )


“She did extensive research, visiting museums in Stockholm and Norway and talking to Viking scholars.”

(Ford.: “Ő (a sorozat fő ruhatervezője) kimerítő kutatói munkát végzett, melynek során meglátogatott múzeumokat Stockholmban és Norvégiában és beszélt viking szakértőkkel.”)

(irishexaminer.com 2016-ban írt cikke a sorozat fő ruhatervezőjéről, Joan Berginről. Link:
https://www.irishexaminer.com/lifestyle/fashionandbeauty/features/we-meet-costume-designer-joan-bergin-on-the-set-of-vikings-400849.html )


“I take huge pride in the fact that is a very real show, it’s based on real people and real events. And we’re trying to make it as real as we can.”

(Ford.: “Nagy büszkeséget jelent számomra a tény, hogy ez nagyon valóságos műsor, ami valós emberekre és valós eseményekre alapoz. És próbáljuk olyan valóságosra csinálni amennyire csak tudjuk.” - Megjegyzés: Oké, itt már nem korhűségről meg autentikusságról beszél, hanem valósághűségről, de meglátásom szerint egy történelmi témánál az autentikusság és a valóságszerűség kéz a kézben jár.)

(Michael Hirst a Vikingek 2018 novemeberi instagram promo videójában: https://www.instagram.com/p/BqbILpdBNlR/ )


K.: Nyugi, senki sem gondolja, hogy történelmileg hiteles.

V.: Valóban, nagyon sok ember akivel beszéltem, tisztában van vele, hogy történelmileg nem hiteles, vagy hogy van kivetnivaló az autentikusság terén. Meglátásom szerint a nézők túlnyomó része szimplán közömbös ezen kérdés iránt, ami teljesen érthető, hisz ha valakinek az ismeretei felületesek egy-egy adott történelmi korszakról, és elsősorban azért ül le a képernyő elé, hogy szórakozzon, az nem fog olyan dolgokkal foglalkozni, hogy a több száz fős viking sereget vezető harcos miért nem hord valami normális védőértékkel bíró páncélt, vagy hogy egy gazdag kereskedő település uralkodója miért madárcsontból és nem nemesfémből csináltat magának koronát. Aztán ott van az a tábor, akik meg úgy gondolják, hogy a sorozat készítői tényleg sok energiát fordítottak arra, hogy történelmileg hiteles legyen. (Ahogy a legelső részeknél még én is többnyire ezt a tábort erősítettem.) Akkor ezt különösen gondnak érzem, ha a sorozat korhűségét filmkritikusok emelik ki. Egy-két példa:


“Abban, hogy a színészek, főleg a Ragnart alakító Travis Fimmel, teljes átszellemültséggel alakítják a 800-as évek barbárjait, valószínűleg az is közrejátszik, hogy az utolsó karperecig minden jelmez autentikusnak tűnik, így nem is csoda, hogy az összes népvándorlásra és középkorra specializálódott régész ismerősöm odáig meg vissza van ezért a sorozatért.” (Megjegyzés: Ugyan kíváncsi vagyok, hogy ez a beszélgetés hogyan nézhetett ki, de azt mindenképpen kihangsúlyoznám, hogy nem sok kolléga van, akik szánt szándékkal azért ül le nézni egy alapvetően szórakoztatásra készült történelmi sorozatot, hogy szakértői szemmel kivesézzék vagy módszeresen keressék a hibákat a díszletekben, szóval feltehetőleg egy ilyen vélemény nyílvánítást nem egy részletes elemzés előzött meg.)

(Forrás: https://port.hu/cikk/tv/nana-hogy-bitang-jo-uj-resszel-tert-vissza-a-vikingek/article-43431 )


„A széria különlegessége abban rejlik, hogy egy fiktív történetet mesél el, de történelmileg a lehető legkorhűbben próbálták bemutatni a vikingek világát.”

(Forrás: http://filmnezo2.blog.hu/2016/07/26/vikingek_1_evad_kritika (Ebben a cikkben egyébként egy különösen mélypontnak érzem ezt a részletet: “...egy olyan pogány banda, akik leginkább a 300 spártaijai és a Trónok harca vasszülöttei keverékeként írhatóak le.” - Akármennyire is kedvelem George R.R. Martin munkásságát, azt azért egy különösen gáz dolognak érzem ha egy valós történelmi csoportot egy fantasy néppel kell körülírni.))

1 megjegyzés:

  1. Tiszteletem!
    Sokat elmond a sorozatról, hogy egy darab skandináv élű kés sincs benne.
    Kár.

    VálaszTörlés